lørdag 5. september 2009

Endelig hjemme...

Da var vi endelig hjemme igjen med vår lille Sarah Olivie! Utrolig godt å komme hjem til eget hus!

Fødselen gikk helt utrolig bra! Våknet kl.03:05 natt til tirsdag (8.dagen på overtid) med noe som jeg trodde var intense luftsmerter. De gav seg etter litt, men begynte på igjen etter kort tid. Det slo meg at det kunne rier (fordi jeg hadde lest om andre som hadde forveksla det med nettopp luftsmerter), så jeg tok tida. Da så jeg at hvert tak varte i 50 sek, og kom med 8 min mellomrom. Etter tre om ganger med 8 min, ringte jeg føden. Siden vi bor såpass langt unna sykehuset, sies det her at vi skal reise inn når det er 10min mellom riene. Men jordmor på føden mente at dette kunne ta lang tid, så jeg måtte bare prøve og sove(!) litt til. Men gikk vannet, skulle jeg ringe tilbake. Ble det mindre enn 5 min imellom, skulle jeg komme inn. Rett etter å ha snakket med ho, kom riene tettere og ble mer intense. Jeg tok tida, og plutselig var det seks min mellom. Jeg vekte den blivende far kl.04:30, og sa at han kanskje burde tenke på å pakke litt, for nå skulle han bli far. Skal si mannen fikk farta på seg! kl. 05:05 var det 4,5min mellom riene, så da fikk vi farta opp! Vi dura innover til Stavanger, og jeg kan vel si at det ikke var veldig behagelig å sitte en time i bil med tette og kraftige rier. Fikk erfare at håndtaket i taket holder god vekt, og tåler en støyt! ;0). Da klokka var halv sju, ankom vi fødeavdelingen. (Flaks for oss at vi reiste når vi gjorde, for rett etter begynte røsjen!!! Oh!)

Jeg ble lagt med CTG-registring, til vaktskifte. Når de da målte hvor langt jeg var på vei, viste det seg at det var rett før. Jeg lå der og venta på at de skulle tilby meg både badekar, epidural og akkupunktur som jeg hadde skrevet på fødselsplanen... Men jeg fikk beskjed om å bli med over på fødestua. Jaja, tenkte jeg, da er det vel der det skjer, alt dette som jeg har skrevet om... Jeg fikk plassert meg oppi fødesenga, og plutselig begynte trykketrangen. Nå gikk det unna! Etter en liten stund fikk jeg lov til å trykke, og på to pressrier var lille gullet ute! Helt utrolig!!!! Som førstegangsfødende er visst det høyst uvanlig, ble jeg fortalt. Ifølge fødselsrapporten tok selve fødselen èn time, og utdrivingsfasen tok TO minutter! Alt gikk så utrolig fort, og jeg fikk skikkelig adrenalinkikk! Jeg var helt i hundre etterpå, og skjønte vel knapt nok hva som hadde skjedd... Det var helt utrolig!!! Sarah Olivie ble lagt på magen min, og pappa`n fikk klippe navlestrengen. Han var også utrolig flink og støttende under fødselen, det skal han virkelig ha!!!

Etter et par timer, fikk vi mat, jeg fikk dusja og vi ble fulgt over på barselhotellet. Der fikk vi dobbeltrom så pappa kunne være sammen med oss helt fram til vi skulle hjem. Det var veldig trygt og godt!

Så nå er vi hjemme! Kom hjem igår, og vi nyter livet! Litt omveltning er det jo, men det hører med! Vi koser oss massemasse!

6 kommentarer:

cecci85 sa...

Så utrolig flott fødsel du har fått oppleve!!!
Kjempe bra:)

Desiree sa...

En fødsel er virkelig et underverk. Det ene øyeblikket ligger man der med masse vondter, og neste øyeblikk er smerten borte og en nydelig liten skapning ligger på magen og titter rundt seg.. Godt å høre at alt gikk så bra... Men misunner deg ikke den kjøreturen du hadde inn til sykehuset med tette rier. Godt det skjedde mens tor Henry var hjemme..

Nå skal dere kose dere, og bli masse ggodt kjent med prinsessa deres. Og gi henne en liten klem fra Bethina og meg... Vi gleder oss til vi får sett henne en gang

dronningmia sa...

For en fødsel!!! Helt vanvittig... er så gla på dine vegner, Marika!! Ü GRATULERER nok en gang med lille Sarah Olive (med det nydelige navnet)... gleder meg til bilder!!!

micano sa...

åååå!!!
så godt at alt gikk bra med fødselen! Gleder meg sånn til å se den lille prinsessa deres!! Må få tatt meg en lørdag til dere!! :-)
Gratulerer!!
Klem Monica

Benedicte og Steffen sa...

Gratulerer så mye med lille Sarah Olive! Veldig fint navn! Fint å lese om hvordan du opplevde det hele. Hils Tor-Henry. Glad på deres vegne! Klem fra Benedicte, Steffen og Emilie :-)

Twiggie sa...

Gratulerer så utrolig masse!!!
Fødselen hørtes jo helt fantastisk ut spør du meg. Håper jeg er så heldig den gangen jeg får en liten en :-)

Og et nydelig navn dere har valgt på jenta deres :)

Store klemmer fra Skien (som også gleder seg til bilder!)