mandag 15. februar 2010

Hjemmelaget knekkebrød

Jeg elsker å prøve nye ting, og her om dagen la en klassevenninne fra videregående ut oppskrift på knekkebrød. Ho er utrolig flink til å ta bilder, så alt ho lager og gjør ser så fristende ut. Bloggen hennes er absolutt verd et besøk! Du finner den her!

Så jeg dro ut og kjøpte inn de ingrediensene jeg manglet, og satte igang. Det var utrolig enkelt, og vannvittig godt!
Her er oppskriften:

2 dl lettkokte havregryn
2 dl sammalt rug (fin eller grov)
2 dl solsikkekjerner
2 dl sesamfrø
2 dl havrekli
1 dl kruskakli
1 dl linfrø
2 ts salt
7,5 dl vann

Alt blandes i en bolle, og skal stå for å svelle i ca 10 min.

Blandingen fordeles på tre brett, og strykes utover med slikkepott.
Man kan gjerne strø sesamfrø over, så ser det ekstra lekkert ut. (Det glemte jeg...)

Alle brettene stekes samtidig i ovnen på 150 grader varmluft. Etter ti minutter tar du de ut, og skjærer passe stykker med pizzarulle, og setter de inn igjen. La de så stå i ca 1time og 15min. Når de er ferdig, setter du opp ovnsdøra, og lar de stå noen minutter mens ovnen ennå står på. (Dette for å fjerne fuktighet) Avkjøles på rist.

Her er min kveldsmat:
Finnes det noe bedre enn knekkebrød med brunost?

Vil du se noen mye finere bilder, finner du det og oppskriften her!

Ha en herrrrrlig uke!

2 kommentarer:

Desiree Haaland sa...

Nam nam nam.. Himmel og hav så godt det så ut... Du er flink Marika.. En kløpper på kjøkkenet, det har jeg alltid syntes om deg..

silje-sin sa...

De så kjempegode ut:) Jeg spiser nesten ikke annet til frokost, lunsj og kvelds lenger jeg! Må nok snart bake en porsjon til. Her er jeg hjemme med to hostende og snufsende barn i dag. Vi leker med kitt og perler, også er de litt ekstra kosete, det er herlig:) Er alt bra hos dere? klem fra silje.