lørdag 9. januar 2010

En kveld med gamle minner...

Igår kveld koste jeg meg virkelig! (Nå skulle jeg hatt fine bilder å vise frem, men de ble dessverre ikke fine nok til å legge ut...) Tor Henry leser og leser om dagen, så jeg tenkte at jeg måtte lyse opp denne fredagskvelden litt, siden jeg skulle tilbringe den alene etter at lillemor la seg. Jeg vandret rundt på butikken i går formiddag, og lurte på hva jeg skulle ta med hjem til kvelden... Jeg gikk forbi kakehyllene, og plutselig var det noe som ropte på meg! Kanskje ikke helt bokstavelig, men jeg fikk i alle fall øye på Tykklefsene som sto der i hylla. OG der og da kom nostalgien over meg:

Da jeg var liten og skulle på overnattingsbesøk til mormor på tunet (Ho bodde nedenfor oss på et lite felt som het Einartun. Et koselig tun med mange små leiligheter eid av eldre og uføre beboere.), brukte vi alltid å gå på "LillePers" og kjøpe noe godt til kveldsmat. Det slo aldri feil: Jeg valgte alltid tykklefse! Det hørte liksom til konseptet "Overnatting hos mormor"... Det skjedde altfor sjeldent, men var veldig koselig når jeg først gjorde det. Da fant mormor fram alt snopet som ho og mamma hadde kjøpt på siste Danmarkstur, og jeg fikk spise så mye jeg ville, i tillegg til tykklefsa mi.

Så jeg tok med meg ei pakke med disse tykklefsene i korga mi, og trilla videre i butikken. Så kom jeg forbi potetgull-avdelingen. Kjente at det hadde vært godt med noe salt, men var litt lei av det samme hver helg. Plutselig fikk jeg øye på en pose som jeg har morsomme minner fra: Maarud sin Sour Cream & Onion.

Da jeg gikk på ungdomsskolen, sang jeg i et ungdomskor i Skien. (Åh, så mange gode minner som kommer fram nå...) Vi var stadig på turer i inn- og utland, og da var det 4 ting som var et MUST å ha med: En stor pose potetgull, brus, sjokolade og sokker med BAMSER på. Spesielt sistnevnte var viktig! Da var man skikkelig "in"! Når det kom til potetgullet, var det lurt og ha noe som ikke alle andre likte, for da fikk vi mest mulig selv. Derfor valgte jeg ofte Sour Cream & Onion. Lenge leve ungdommens egoisme! ;0)

Så igår kveld koste jeg meg delfinalen i Gran Prix, tykklefse og potetgull med sour cream & onion. En koselig kveld, når jeg først satt her aleine! ;0)

Nå skal jeg og kålmaken (flere tenner på gang, tro? Puh...) straks ut og besøke hennes tante, onkel og to fettere! Det blir koselig! Må komme oss litt ut i dette nydelige været!

Ha en velsignet helg!

1 kommentar:

Desiree Haaland sa...

Er alltid så koselig å lese innleggene dine. Du er god til å skrive...